Skattkammarön bokrecension

Skattkammarön bokrecension

Skattkammarön handlar om Jim Hawkins, en pojke som kommer från en familj som äger ett värdshus som kallas Admiral Benbow. På båten Hispaniola ska Jim tillsammans med doktor Livesey, godsägaren Trelawney och en hyrd besättning leta efter en ö där det sägs att den ökända piraten kapten Flint gömde sin skatt.

Boken berättas ur Jims synvinkel förutom några kapitel i boken som berättas från doktor Liveseys synvinkel.

Jag tycker att den viktigaste händelsen i boken när Jim gömmer sig i en äppeltunna och hör på när John Silver och några andra av myteristerna pratar om deras planer. Om inte Jim hade lyssnat på Silver hade ingen vetat om deras planer och resultatet hade ändrats drastiskt.

Jag tolkade bokens budskap till att man kan ha det kämpigt men om man försöker nog mycket kan man klara det.

Jag tänker mig att skattkammarön liknar Bahamas med palmer, kokosnötter osv. På skattkammarön är det kokhett på dagen och blir svalare på natten

Boken använder sig av gammeldags termer som t ex. korpgluggar (som betyder ögon).

Skattkammarön tar plats under 1700-talet.

Boken berörde inte mig på något speciellt sätt men den var rätt så spännande.


Om man läser boken i sträck kan den bli ganska långtråkig men om man läser den i kortare perioder blir den bättre, den är bra skriven och karaktärerna är för det mesta utvecklade och bra skrivna, jag ger den 4/5!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

språkhistoria